Prezentare de carte: “Cheltuieli: Sex, Evolutie si Comportament de cumparator” de Geoffrey Miller.
“Marketingul nu este doar una din cele mai importante idei in afaceri. Acesta a devenit forta dominanta in cultura umana.”
Astfel psihologul evolutionist Geoffrey Miller ne introduce intr-unul din primele capitole despre importanta marketingului. Miller isi propune sa explice de ce cumpara oamenii lucrurile pe care le cumpara. Aceasta perspectiva se bazeaza pe conceptul conform caruia, in comparatie cu timpul care a fost necesar ca oamenii sa evolueze, societatea noastra de consum este atat de noua, incat creierul nostru aplica deprinderile din comunitatile de vanatori-culegatori in prezent. Cand cumparam o Toyota Prius sau o geanta Coach, inca ne angajam in comportamente imbunatatite de-a lungul mileniilor in savana si padure.
Am gasit cele mai valoroase pareri in prima jumatate a cartii. Intr-o discutie despre ceea ce numeste el narcisism de cumparator, Miller afirma succint premiza de baza a cartii:
Orice creier uman are un interes adanc si staruitor in doua mari categorii de teluri evolutioniste: sa afiseze indicatori de conditie fizica, care erau asociati cu statut social si sexual mai ridicat in epoca preistorica, si sa alerge dupa indiciile de conditie fizica, care erau asociate cu perspective mai bune de supravietuire, sociale, sexuale si parentale in epoca preistorica.
Pe scurt, vrem sa ne prezentam ca fiind “in forma” (in sensul larg), cautand in acelasi timp alti indivizi “in forma”. Telul nostru principal de evolutie este acela de a ne asigura ca ADN-ul nostru supravietuieste in viitor. In societatea de astazi, ne aventuram in comportamente cum ar fi acela de a face o operatie cosmetica sau actiuni filantropice, din motive care par sa aiba putin in comun cu supravietuirea ADN-ului; acestea, afirma Miller, reprezinta modul in care ne adaptam programele noastre primare la ocaziile si cerintele de astazi.
Miller explica consumul exagerat ca un indicator ca esti “in forma”. La fel ca si un paun mascul, care isi dedica mare parte din resursele de energie pentru a creste o coada fara aplicatii practice de supravietuire, oamenii care “risipesc” resurse demonstreaza celorlalti ca sunt “in forma”. Doar un individ in forma apartinand unei specii, spune teoria, ar risipi atat de multe resurse si totusi ar ramane sanatos. Un paun bolnav, de exemplu, nu ar putea sa creasca o coada atat de impresionanta.
Daca iti plac stereotipurile de consumator si de brand, Spent are din belsug. Miller utilizeaza o multime de exemple de brand pentru a arata cum consumatorii care cumpara aceste branduri semnalizeaza ceva despre ei. El arata ca un Hummer este un exemplu de “consum ostentativ”, in timp ce un sedan Lexus la fel de costisitor este o emblema de “precizie ostentativa”. In acelasi timp un BMW denota “reputatie ostentativa”.
Cea de-a doua parte a cartii se adanceste in discutia despre ceea ce denumeste “Cele sase” trasaturi centrale de personalitate, care cuprind “inteligenta generala” si “Marile Cinci”: deschiderea, constiinciozitatea, caracterul agreabil, stabilitatea si extrovertirea. Miller sustine ca aceste trasaturi sunt cele pe care toti consumatorii incearca sa le afiseze, si ca exista diferente considerabile intre trasaturile pe care indivizii le aleg in mod inconstient. Foarte amuzant, Miller da exemple de stickere auto cu aceste trasaturi:
- “Pune la indoiala realitatea” (grad inalt de deschidere);
- “Dumnezeu sa binecuvinteze intreaga lume. Fara exceptii”(caracter foarte agreabil);
- “Vulturii nu zboara in stoluri” (extrovertire scazuta)
si zeci de alte asemenea.