Instrumentele pentru crearea de produse convingatoare devin tot mai usor de folosit, in urma inovatiilor in video online, retelele de socializare si metrica printre altele. Astfel, multe persoane si organizatii pot concepe experiente care spera sa influenteze comportamentul oamenilor, pe cai tehnologice. Totusi, multe incercari de design esueaza deoarece oamenii nu inteleg ce factori duc la schimbarea de comportament. Iata cele 3 tipuri de Declansatoare:
Scanteia ca declansator
Cand unei persoane ii lipseste motivatia de a avea comportamentul dorit, trebuie conceput un declansator impreuna cu un element motivational. BJ Fogg numeste acest fel de declansator “scanteie”. Exemple de scantei pot varia de la texte care atrag atentia pe frica, la filmulete care inspira si iti dau speranta. Scanteile pot stimula oricare din aceste elemente motivationale. Scanteile si alte tipuri de declansatoare pot exista in diferite forme; canalul sau forma nu conteaza, atata vreme cat declansatorul este recunoscut, este asociat cu un comportament dorit si este prezentat utilizatorilor intr-un moment in care ei pot actiona.
Facilitantul ca declansator
Al doilea tip de declansator este numit “facilitant”. Acest tip de declansator este potrivit pentru utilizatorii care au motivatie buna dar le lipseste abilitatea. Scopul facilitantului este sa declanseze comportamentul si in acelasi timp sa faca comportamentul mai usor. Ca scanteie, facilitantul poate lua forma de text, video, grafica si altele.Un facilitant eficient spune utilizatorilor ca acel comportament este usor de facut, ca nu va necesita resurse pe care ei nu le au la acel moment. De exemplu, updatarile de software folosesc adesea facilitanti pentru a castiga conformarea prin sugerarea ca un singur click poate rezolva instant inoirea. Recent, multe site-uri ale retelelor de socializare s-au dezvoltat rapid oferind utilizatorilor un “ uploader pentru agenda de adrese”, care face posibila conectarea cu mai multi prieteni doar cu cateva clickuri.
Semnalul ca declansator
Al treilea si ultimul tip de declansator este ceea ce se numeste “semnal”. Acest tip de declansator functioneaza cel mai bine cand oamenii au atat abilitatea cat si motivatia de a efectua comportamentul dorit. Semnalul nu cauta sa motiveze oamenii sau sa simplifice sarcina. Serveste doar ca reamintire. Gandeste-te cum functioneaza semnalul in exemplul urmator despre cantatul la chitara in fiecare zi. Deoarece ai si abilitate si motivatie, tot ce iti trebuie ca sa exersez in fiecare zi este o reamintire la momentul oportun. Nu ai nevoie de scanteie sau de facilitant. Aceste feluri de declansatoare ar putea fi agasante fie dispretuitoare. Un exemplu obisnuit de semnal este semaforul care se face rosu sau verde. Semaforul nu incearca sa ma motiveze; pur si simplu indica momentul in care un anumit comportament este potrivit.
Declansatoarele sunt mai importante decat au fost vreodata
De la aparitia tehnologiei de convingere, rolul declansatoarelor a devenit mai important. Astazi multe din comportamentele cele mai dorite se fac odata cu folosirea computerului – se doneaza bani, se retrimite unui prieten, se cumpara un produs. Cand folosim tehnologie interactiva, putem primi un declansator si efectua un comportament dorit imediat. Cu mediile traditionale cum ar fi televizorul sau ziarele, raspunsul imediat nu era de obicei posibil. Putem da peste un declansator intr-o reclama din revista sau sa auzim ceva la radio, dar apoi va trebui sa schimbam contextul pentru a indeplini comportamentul, cum ar fi sa mergem cu masina pana la magazin si sa cumparam produsul. Totusi astazi, putem actiona imediat cu ajutorul computerului.
Declansatoarele ne pot face sa actionam din impuls. De exemplu, cand Facebook imi trimite o notificare pe email, ca cineva a postat poza mea, pot imediat sa dau click pe linkul din acel e-mail ca sa vad imaginea. Acest tip de cuplare declansator-comportament nu a fost niciodata atat de puternica. Pe masura ce telefoanele mobile devin tot mai implicate in context, cuplarea declansator-comportament va trece dincolo de computer si va intra in viata noastra activa.
Telefonia mobila va fi un canal de declansare a multor comportamente. Ca receptori, vom fi foarte toleranti cu declansatoarele, daca acestea sunt semnale sau facilitanti. Scanteile s-ar putea sa ne agaseze, deoarece vor cauta sa ne motiveze sa facem ceva ce nu era in intentia noastra.