Psihologia populara simplifica diferitele functii ale emisferelor creierului nostru, utilizand “partea dreapta” pentru a indica gandirea analitica, si “partea stanga” pentru a indica creativitatea si emotia. Aceasta ar putea fi o simplificare exagerata, dar este o scurtare utila. In “Strategia Luxului”, autorii J. N. Kapferer si V. Bastien scot in evidenta nevoia unei echipe de management care sa aiba ambele caracteristici.
Ca sa ai succes in domeniul luxului trebuie sa fii atat creativ si imaginativ (emisfera cerebrala dreapta), cat si foarte riguros (emisfera cerebrala stanga). Desigur ca toti avem cele doua emisfere cerebrale, dar una este intotdeauna dominanta. Spre deosebire de industria clasica (partea stanga), unde avem adesea initial doar o singura persoana care construieste un imperiu, sau arta (partea dreapta), unde intotdeauna este vorba de o persoana, succesul in domeniul luxului se atinge chiar si la nivel minim, printr-un tandem de parte stanga si parte dreapta, nici una dominand-o pe cealalta, fiecare avand propriul teritoriu.
Parteneriatul dintre Pierre Berge si Yves Saint Laurent este unul celebru, ca si asocierea dintre Tom Ford si Domenico di Sole. De fapt, toate marcile de lux apar dintr-un cuplu, iar brandul poate fi considerat copilul lor. Tandemul creator-manager este o caracteristica a luxului.
Autorii il citeaza pe Pierre Cardin ca exemplu de brand de lux care a esuat, si dau vina pe abordarea solitara a lui Cardin; chiar si cu marele lui talent, administrarea brandului de unul singur nu i-a permis sa mentina statutul de lux.
Desi aceasta abordare a “perechii de management” poate fi prea simplificata – cu siguranta ca artistii/antreprenorii solo sau in echipa au reusit uneori – Kapferer si Bastien au destula dreptate. Brandurile de lux nu pot fi construite doar pe creativitate, si nici nu pot creste cu manageri care toaca numere.
Intradevar, lectia de neuro-management pentru produsele de lux este aceea ca putine branduri (sau companii) pot avea succes fara o combinatie de management cu partea dreapta si cu partea stanga a creierului. Cu totii am vazut companii construite pe o idee stralucita sau capacitate de intelegere, care au clacat cand fondatorul creator nu era in stare sa administreze o operatie din ce in ce mai mare si mai complexa, sau pur si simplu se plictisea de sarcina de a administra oameni si numere. In mod similar, am vazut firme de succes care si-au pierdut forta cand au fost preluate de experti cu Master’s in Administrarea Afacerilor, carora le lipseste scanteia creatoare necesara pentru a reimprospata brandul, produsele si marketingul companiilor.
Brandul sau compania ta sunt administrate de o gandire care foloseste si partea dreapta si partea stanga a creierului? Ca sa reusesti, asa ar trebui sa fie, fie ca este vorba de un management pereche sau o alta abordare care asigura un echilibru intre creativitate si management analitic.