Atentia instantanee pe pagina web

Atentia instantanee pe pagina web

Articol scris de Simona Gabriela Buzatu

  • 9Minutes
  • 1664Words

Oamenii sunt fiinte foarte critice daca stai sa te gandesti. Adesea avem o impresie despre oameni si ii judecam fulger sau tragem concluzii stereotipe in tot felul de cazuri. Acest efect al comportamentului uman este la fel de des intalnit pe internet cat si in viata reala.  Cand vizitam o pagina web pentru prima oara, suntem imediat atrasi catre anumite zone ale ecranului. Uneori este o problema de impact, alteori este o consecinta a dimensiunii sau diferentelor si deoarece prima impresie conteaza, pagina web trebuie sa impresioneze imediat prin design.

In acest articol vom analiza cum unele site-uri frumoase obtin acea scateie de atentie de la utilizatori, de ce merita sa ai in site-ul tau un punct focal, si mai important, cum atentia noastra nu se limiteaza la acea prima privire. Primele impresii in design sunt foarte importante deoarece sunt unice.

Regulile secundei zero, unu si cinci (de atentie)

Cand vorbim despre regulile de atentie la prima vizita pe o pagina web, cele mai populare teorii sunt cele ale regulilor secundei zero, unu si cinci. Regula secundei zero se aplica luarii deciziei in subconstient si procesului mental prin care trec reactiile instintive, regula secundei unu tine de reactia imediata pe care o avem la judecatile post procesare privind continutul, pe care le extragem din memorie si alti factori, iar ultima regula cea a secundei cinci tine de media de timp care ne trebuie pentru a lua o decizie rapida, tinand cont de abilitatea noastra de a ne cimenta perspectivele.

Regulile atentiei sunt destul de simple. Trebuie sa fii rapid ca sa ai impact la utilizatori.

Regula “secundei zero” este una dintre cele mai importante si neobisnuite aspecte ale comportamentului. Este de asemenea o forma de procesare reactiva pe care o putem controla foarte putin si noi ca designeri nu putem sa-i obisnuim pe utilizatori sa nu o mai foloseasca. Ca specie evoluata, oamenii au reactii instinctive cunoscute in psihologie ca mecanismul de “lupta sau fugi” si care are un impact asupra vietii noastre zilnice. Pe internet, acest mecanism innascut din creierul nostru nu este niciodata mai activ decat atunci cand cautam ceva pe o pagina web. Site-urile aglomerate ne atrag cu dificultate atentia, cu atat mai mult cu cat noi, ca utilizatori, trebuie sa stabilim daca sa ne luptam prin elementele inutile, sau sa fugim si sa cautam o sursa mai buna, prin actionarea butonului inapoi.

Pe de alta parte un layout aglomerat poate actiona ca un vartej, sufland atentia utilizatorului in toate directiile.
Cu sau fara intentie, actiunile noastre pe internet si cum pozitionam obiectele pe pagina, provoaca reactiile de lupta sau fugi ale utilizatorilor. Daca este prea multa ingramadeala, utilizatorii pot sa nu vada informatiile importante si sa considere site-ul inutil (sau prea greu de lucrat). Daca se folosesc culori violente si apar flash-uri si animatii deranjante, raspunsul automat al creierului nostru este de a se feri de efect. In ceea ce priveste atragerea atentiei pe care o merita site-ul nostru, cu totii stim ca exista un echilibru prin care prea mult sau prea putin effort poate scadea utilizarea. Site-urile care se straduiesc sa fixeze ochii utilizatorilor in toate punctele necesare si sa atraga atentia instantanee care duce la decizii, obtin cele mai bune rezultate.

Prin comparatie, “regula secundei unu” difera de fapt prin preferinta de a influenta comportamentul primar al utilizatorilor, principalul declansator al deciziei in subconstient fiind memoria activa atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Cu totii stim ca anumite culori, elemente vizuale si cuvinte ne pot declansa o gama de emotii si ganduri pe baza experientelor noastre, iar acesta este alt aspect psihologic care tine de natura versus educatie. Site-urile care se folosesc de emotii si experienta pentru a emana acel sentiment de nostalgie sau a da impact cuvintelor prin umor sau context, pot castiga un avantaj similar.

Momentoapp
Site-urile care incearca sa copieze sentimentul sau contextul de “lume reala” devin mai memorabile.

web design

Cu regula secundei unu, modul in care influentam atentia este usor mai concentrat pe reactiile subiective individuale pe care un utilizator le poate avea. Oamenilor le place sa simta ca cineva are incredere in ei si aceasta vine de la cunoasterea brandului, recunoasterea trendurilor si sentimentul ca ei controleaza calatoria. In mod interesant, aceasta regula poate decurge din regula secundei zero prin aceea ca (de exemplu) daca noi oferim utilizatorilor prea multe alternative, mecanismul lupta sau fugi se declanseaza, dar cand oferim prea putine, utilizatorii nostri se simt instrainati ceea ce afecteaza comportamentul in mod diferit. Este un efect urias de domino pe care trebuie sa-l intelegem!

In final este acumularea acestui efect de domino, regula secundei cinci, in care procesele mentale au avut loc, memoria a activat reactiile pozitive sau negative la continutul de pe pagina, iar utilizatorii nostri trebuie sa lucreze cu aceste cunostinte pentru a stabili daca pagina este buna pentru ei. Regula secundei cinci  calculeaza eficient ca avem o anumita perioada de timp pentru a atrage utilizatorul si a castiga decizia lui de a continua sa caute, daca nu putem depasi barierele, nu vom reusi.

Zendesk

web design

Cu toate aceste reguli aplicate, noi designerii trebuie sa aratam utilizatorilor despre ce este vorba in site-urile noastre si sa le spunem clar ca se vor afla in locul potrivit in timp foarte scurt. Din ce in ce mai mult, utilizatorii citesc tot mai putin bazandu-se pe scanare sau pe judecatile rapide, si de aceea, daca faceti impresie instantanee munca voastra va fi in avantaj, ajutand utilizatorii sa nu piarda timpul sau sa apese butonul inapoi. Trendurile pe web se pare ca sustin aceasta perspectiva. Multe site-uri au mici prezentari sau mai putin continut pe pagina, poate chiar un fel de privire de ansamblu sau declaratie in scopul de a asigura citirea imediata.

Atrage atentia si primele impresii

Prima metoda prin care te asiguri ca site-ul tau aplica aceste reguli de atentie este desigur atragerea atentiei utilizatorului intr-un singur punct focal al paginii si castigarea unei prime impresii pozitive. Evitarea aglomerarii care ar distrage sau duce la confuzii, este comanda zilei, chemarile la actiune sunt binevenite si acele mesaje introductive care explica ce se intampla sunt de asemenea binevenite. Fie ca este ceva usor comic, un logo cu design frumos sau doar o trasatura evidenta imediat, sa reusesti sa atragi atentia utilizatorului de la inceput a devenit o provocare, si multi reusesc folosind “elemente standard”.

Glitch
Glitch utilizeaza o tema tangibila a padurii, personaje animate si text stralucitor.

web design

Versionsapp
Cei de la Sofa folosesc imagini izbitoare cu text mare pronuntat pentru a fixa apps branding.

web design

Yaronschoen
Fixarea mesajului tau cu frazare inteligenta evoca un sentiment de includere emotionala.
web design
Un site care arata profesional, invata din experientele pozitive si indeplineste cerintele utilizatorului.

Actiuni directe pentru a evita iluziile

Odata ce ati castigat atentia lor, pentru a va asigura ca utilizatorii investesc  in experiente, merita sa ii puneti sa faca o actiune si sa se implice in procesul de utilizare a ceea ce voi le oferiti. Citirea unui document lung nu este cea mai buna cale de a indeplini asa ceva, deoarece necesita ca utilizatorii sa se arunce in adanc chiar de la inceput. Click pe link si navigarea constituie calea de baza de instigare la actiune si daca ai o functionalitate inteligenta ajuta procesul ( atata timp cat ai grija ca greselile sa nu fie pedepsite, si totodata sa va asigurati ca actiunea sa il ajute pe utilizator, si nu sa-l impiedice). Aceasta actiune contribuie la cimentarea site-ului in memoria lor si poate duce la impresii pozitive (este vorba sa fii unic si util).

Pagini web. Scurt, rapid si fara detalii

Desi actiunile sunt utile pentru a defini calatoria pe o pagina web, si pentru a ajuta utilizatorul sa-si atinga scopul ( acesta fiind motivul pentru care majoritatea adultilor folosesc internetul ), utilizarea actiunilor pentru a include utilizatorul in experienta este doar o parte din proces. Puteti sa-I faceti sa dea click si sa se uimeasca de lucrurile utile oricat doriti, dar daca continutul sau rezultatul trasaturii nu este relevanta cu ceea ce cauta, utilizatorii vor parasi pagina web. Tot continutul din cadrul experientei trebuie sa fie scurt, rapid si lipsit de complicatii. Cati dintre noi refuza sa citeasca un contract de licenta ? Majoritatea, de ce ? Deoarece este supraincarcat de informatii !

Odata ce utilizatorii si-au facut prima impresie, nu uitati niciodata ca desi prima impresie conteaza, aceasta nu reprezinta finalul povestii. Pe masura ce vizitatorii se reintorc pe pagina web a voastra, este important sa mentineti viu un sentiment de interes si descoperire. Continutul nou este esential in asigurarea ca acest lucru se va intampla, dar multi designeri se straduiesc sa dea unei experiente efecte inteligente, care fie au loc in prima instanta ( inspirand oamenii sa revina pentru efect )  fie se pot schimba atunci cand utilizatorii revin pe site in viitor ( considerati-l ca pe un truc de reimprospatare a memoriei ).

Constructia de brand care conteaza

Analizati pagina voastra de web  si vedeti cum puteti imbunatati situatia pentru utilizatori. Puteti reduce cantitatea de zorzoane de pe homepage sau landing page, puteti mari numarul de elemente vizuale pentru a atrage utilizatorii mai tineri ( si a ajuta utilizatorii mai in varsta sa memoreze idei complexe ), sau puteti pur si simplu sa ademeniti atentia utilizatorilor, oferindu-le un element vizual sau un cadru de text care sa aiba impact asupra starii lor emotionale sau a memoriei ( cum ar fi utilizarea umorului, a citatelor povestite, expresiilor cu talc, sau mesajelor bine formulate si pline de sens).

Sa atragi atentia unui utilizator nu este treaba usoara, fiecare vine cu propriile experiente si prejudecati despre munca noastra.  Sa va asigurati ca pagina web are un brand eficient si prezinta cel mai bine produsele sau serviciile, este esential. Utilizatorii vor sa se distreze, vor experiente care sa-i captiveze si sa le fie utile, si pentru aceasta trebuie sa ne facem timp sa intelegem cerintele lor si sa le indeplinim nevoia imediata de atentie. Impresiile sunt immediate, asa ca depinde de noi ca ele sa fie pozitive !

Intrebare: Ce este impresionant si capteaza atentia pe website-ul vostru ?

Ti-a placut?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Te-ai saturat sa gestionezi singur sarcini complexe si sa gasesti in mod constant noi metode pentru a incepe, creste, schimba afacerea ta? Sa lucrezi in si pentru afacerea ta este obositor. Suntem Artvisiona agentia full service pentru afaceri digitale. Putem sa fim partenerul tau pe toata durata de viata a afacerii. Tot ce ai nevoie intr-un singur loc: Strategie, business development, marketing si branding.




reguli minime de optimizare Previous post Site web si reguli minime de optimizare.
design in cafea Next post Coffe Art sau Latte Art