Cum vede creierul website-ul tau ?
Astazi vom vorbi despre un summit digital al relatiilor cu publicul sustinut de Amy Africa despre neuromarketing, designul de website si cum sa-i faci pe vizitatorii online sa actioneze. Se pare ca toate drumurile duc la conversiuni si actiuni care dau totalul, nu-i asa? Amy a declarat ca marea majoritate a deciziilor sunt luate de creierul nostru primitiv, adica de “creierul reptilian” caruia nu-i pasa decat sa ne tina in viata, punand intrebari ca acestea:
“Imi este familiar?”
“Sunt in siguranta?”
“Pot sa-l vad?”
“Trebuie sa actionez acum?”
Dupa spusele ei, doar atunci cand creierul nostru reptilian este asigurat ca vom supravietui, va interveni gandirea emotionala si rationala. Felul in care se poarta creierul nostru poate avea un impact fascinant asupra felului in care cream un website sau avem experiente online, pentru a-i face pe oameni sa actioneze intr-un anumit fel.
Cum raspunde website-ul tau la aceste intrebari instinctuale adresate de vizitatori si clienti potentiali?
“Imi este familiar?”
Creierul reptilian este conceput pentru eficienta si ii plac lucrurile care ii sunt familiare si usor de recunoscut. Cand da de ceva nou, este setat pe evaluarea pericolului, ceea ce poate duce la o experienta lipsita de sens. (Desi, vezi cum poate aceasta sa te ajute la punctul urmator.) Se recunosc vizitatorii pe ei insisi sau alti oameni ca ei in primele sase secunde dupa ce au aterizat pe website-ul tau?
“Vorbesti” cu ei pe limba lor? Sau iti schimbi tot timpul pagina home, astfel incat cand vizitatorii se intorc nu le poti oferi ceea ce asteapta de la tine si poate ii faci sa se simta confuzi?
“Sunt in siguranta?”
Asa cum a spus Amy, creierul nostru este programat sa vada diferentele si schimbarile din mediul nostru; este o tehnica de supravietuire. Lucrurile care intrerup un tipar asteptat sunt ca niste alerte rosii imense, care lumineaza in creierul nostru reptilian. Prezentarea paginilor si navigarea pe website-ul tau urmeaza un tipar clar?
Navigarea reprezinta 60% din succesul online, iar pentru site-urile mobile reprezinta 80%, sustine Amy. Exista un motiv pentru care majoritatea siglelor de companie apar in coltul din stanga sus.
Ai butoane call-to action? Cate? Unde? Ii duc acestea pe vizitatori unde vor si se asteapta sa ajunga?
Cu toate acestea, uneori trecerea la alerta rosie poate functiona in avantajul tau. De exemplu, majoritatea oamenilor nu suporta pop-urile; acestea intrerup complet o experienta asteptata. Dar ochii nostri sunt atrasi instinctiv de ele (chiar daca nu vrem), pentru a se asigura ca nu sunt periculoase. Daca acel pop-up aduce o oferta convingatoare sau imbogateste experienta online, creierul va tine minte acest fapt in procesul de luare a deciziilor. Ceva la care sa ne gandim!
“Pot sa-l vad?”
Aproape 50% din creier este dedicat procesarii elementelor vizuale. Tu doar crezi ca gandesti; de fapt doar vezi, spune Amy. Si odata ce vezi ceva, nu mai poti sa-l “stergi”. Iata o intrebare: Cate geamuri ai in casa? Gandeste-te cateva secunde. Pun pariu ca ai inceput sa vezi imaginea casei tale in minte, si ai trecut prin ea – camera cu camera – pentru a numara geamurile. Oamenii inteleg lucrurile mult mai repede daca le vizualizeaza.
Tu folosesti multe elemente vizuale pe website-ul tau? Daca vinzi produse, ai destule poze cu acele produse in mediu, cu care vizitatorii pot stabili o legatura si pe care sa si le doreasca? Daca vinzi un serviciu, arati poze cu angajatii tai care ofera acel serviciu? Daca ai o locatie retail, prezinti poze cu magazinul tau astfel incat, cand oamenii il viziteaza, sa poata recunoste zona (vezi punctul Nr. 1)?
“Trebuie sa actionez acum?”
Daca nu ai priceput pana acum, creierul poate fi destul de lenes, asa ca un pic de urgenta ne poate trece la actiune. Oamenilor le mai place si ceea ce este pe primul loc si ceea ce pot obtine acum; teama de pierdere este mai puternica decat posibilitatea de a castiga mai tarziu. Le ceri vizitatorilor pe websiteul tau sa actioneze acum? Le ceri destul? Ai un formular de optiune pe email pe fiecare pagina?
Website-ul tau ar trebui sa prezinte mai intai elementele cele mai importante, cele mai populare si cele mai usor de pus in practica, deoarece pana cand cititorii ajung la capatul de jos, sau dau click pana la pagina a treia sau a patra, si-au pierdut deja interesul. Este 90% din efortul tau concentrat pe vanzarea primelor 10 % din cele mai performante produse sau servicii? Uneori, ajungem atat de prinsi in cum “arata” website-ul nostru, incat uitam de ce avem unul – ca sa ii convingem pe oameni sa faca ceva.