Testarea A/B a unui website

Testarea A/B a unui website

Articol scris de Simona Gabriela Buzatu

  • 6Minutes
  • 1062Words

testare site

Utilizarea este o componenta a designului des discutata, dar se pare ca este foarte putin inteleasa. Desi multi oameni inteleg conceptul de utilizare, nu stiu cum sa il aplice in fluxul de lucru,cum sa efectueze testarea sau nu inteleg beneficiile obtinute.

In trecut testarea utilizarii insemna laboratoare uriase, bugete exagerate si perioade mari de timp. Odata cu aparitia internetului au aparut un numar de instrumente de testare a utilizarii la distanta, care indeplinesc o mare varietate de cerinte si o mare gama de bugete ceea ce a facut testarea utilizarii mult mai accesibila pana la nivelul la care astazi chiar si cele mai mici studiouri de design si liber-intreprinzatori isi pot permite un test al utilizarii.

Acum s-a ajuns la un nivel la care nu poti sa-ti permiti sa nu faci un test de utilizare. Clientii concep rezultate mai bune, designerii si producatorii au standarde mai precise, iar utilizatorii vor cauta pana cand gasesc designul care chiar functioneaza – trebuie doar sa va uitati la aparitia lui Apple, iPod, iPhone, si iPad ca exemple in acest sens.

website testare

Ce este testarea utilizarii?

Conform enciclopediei Wikipedia, testarea utilizarii este o tehnica folosita pentru a evalua un produs prin testarea acestuia pe utilizatori. Testarea utilizarii se concentreaza pe masurarea capacitatii unui produs (sau in cazul nostru un website) de a atinge scopul propus.

Acest concept pare destul de simplu, si probabil ca multi dintre noi incercam sa obtinem parerea utilizatorilor privind designul site-ului nostru. Problema este cum sa realizezi acest lucru rapid si simplu, usor de distribuit, usor de obtinut rezultate, si care sa coste putin.

Asa cum am aratat mai sus, odata cu aparitia internetului, au aparut si diferite instrumente de testare a utilizarii la distanta. Fiecare are aspecte pro si contra, si pot functiona mai bine in unele situatii decat in altele.

testare_website2

Unele dintre cele mai utilizate sunt:

Instrumentele de testare moderate

Cu instrumentele de testare moderate puteti vedea in direct ecranul utilizatorului (si posibil si pe utilizator) si sa conversati cu utilizatorii in timpul procesului de testare. Unele servicii vor gasi evaluatorii , la altele va trebui sa ii gasiti singuri.
Pro: Se pot strange multe informatii in timp real de interactiune cu utilizatorii
Contra: Angajament de participare indelungata atat din partea evaluatorilor cat si din partea utilizatorilor; costuri mai mari; mai mult timp necesar pentru procesarea datelor, timp lung de instalare.

Instrumente auto-moderate

Se foloseste microfonul si camera utilizatorului pentru a aduna date pentru voi, dar nu puteti urmari in direct. In general acest fel de servicii vor gasi evaluatori pentru voi.

Pro: Se strang multe informatii, pot fi derulate la orice moment.
Contra: Angajare de durata a utilizatorilor in timpul testarii, si pentru procesarea datelor ulterior; proces de instalare de durata; costuri mai mari.

Instrumente automate

Exista o gama variata de astfel de instrumente care inregistreaza reactiile utilizatorilor la interfata websiteului. Acestea realizeaza testarea in moduri diferite, dar harta zonelor fierbinti, acolo unde utilizatorul a facut click de cele mai multe ori, este cea mai populara metoda.
Pro: Costuri reduse ( in functie de serviciu); angajare de durata redusa, mai usor de instalat; mai usor de distribuit, poate fi rulat oricand; mai putin deranjant.

Contra: Datele obtinute se limiteaza la sarcini prestabilite; nu se poate observa utilizatorul cum interactioneaza cu site-ul.

In aceste grupe sunt diferite instrumente, din nou cu propriile avantaje si dezavantaje. Va trebui sa analizati proiectul, bugetul, cadrul de timp si cerintele pentru a decide ce instrument va merge cel mai bine pentru voi. Astazi ma voi concentra pe instrumentele automate, si pe o trasatura a acestora : testarea A/B.

testare_website3

Ce este testarea A/B?

Imaginati-va un turneu de tenis. Incepe cu un numar de jucatori, acestia joaca etapele, si in fiecare etapa cel mai bun ajunge in varf. In final cei mai buni doi jucatori ajung fata in fata, iar cel care invinge ar trebui sa fie cel mai bun. Aceasta este testarea A/B in actiune, asa functioneaza. In cele din urma cel mai bun design pentru scopul vostru ar trebui sa urce in varf, si fie ca comparati doua designuri sau zece, ar trebui sa obtineti informatii utile care sa va arate ce functioneaza mai bine.
Pana acum majoritatea testarii A/B s-a efectuat pe website-uri in direct, si mai ales pentru testarea conversiilor, dar testarea A/B pentru utilizare este un domeniu in dezvoltare care poate face minuni pentru voi si design-ul vostru.

De la inceputul procesului de design,si de la schitele initiale prinse cu pioneze pe care desenam, cadrele de pe parcursul procesului, si pana la designul final , testarea A/B pentru utilizare a acestor designuri poate sa ne arate cu adevarat ce este fiecare element.

Cum functioneaza?

Testarea regulata cu harti de zone fierbinti va ajuta sa vedeti unde fac click oamenii, si cat a durat . Aceasta functioneaza grozav cand aveti un punct de pornire si stiti catre ce va indreptati. Puteti regla diferitele elemente pentru a imbunatati designul actual.

Cu testarea A/B pentru utilizare se aplica aceleasi principii ca si pentru testarea A/B obisnuita. Creati doua versiuni de design pe care vreti sa le testati iar traficul este directionat aleator catre fiecare. In general cam 50% din trafic ar trebui sa mearga la fiecare versiune, iar voi veti obtine date destul de convingatoare pentru a le compara pe cele doua.

“Este mult mai bine sa adaptezi tehnologia la utilizitator decat sa fortezi utilizatorul sa se adapteze la tehnologie.” – Larry Marine

Cum sa folosesc “Utilizarea”? Cateva exemple sunt:

  • Refacerea designului unui site: rulati vechiul site langa cel nou
  • Testarea unor designuri alternative
  • Testarea planurilor alternative de navigare si a textului
  • Testarea schitelor de design ( puteti doar sa incarcati scanari ale acestora si sa vedeti cum functioneaza)
  • In fiecare zi vad oameni incercand diferite lucruri si testand diferite concepte. Nu exista limite cu privire la ceea ce puteti testa.

Frumusetea testarii utilizarii la distanta este ca aceasta este usor de instalat, usor de distribuit, dureaza putin sa ruleze, si functioneaza la orice nivel ati fi in procesul de design. Setarea dureaza doar cateva minute, si apoi puteti trimite peste tot – pe pagina de Facebook, Twitter, email si in orice fel doriti.

Va sugerez sa faceti un test al site-ului vostru astazi: introduceti screenshot, setati cateva sarcini simple si vedeti ce functioneaza pentru voi. In acest fel veti vedea curand beneficiile testarii utilizarii, si veti putea explica mai bine clientilor vostri in viitor.

Ti-a placut?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Te-ai saturat sa gestionezi singur sarcini complexe si sa gasesti in mod constant noi metode pentru a incepe, creste, schimba afacerea ta? Sa lucrezi in si pentru afacerea ta este obositor. Suntem Artvisiona agentia full service pentru afaceri digitale. Putem sa fim partenerul tau pe toata durata de viata a afacerii. Tot ce ai nevoie intr-un singur loc: Strategie, business development, marketing si branding.




pagina de aterizare Previous post 6 idei pentru succesul paginii tale de aterizare
website reusit Next post Cele mai bune website-uri sunt planificate sa reuseasca ?