In fiecare an , milioane de oameni se simt deprimati si incearca sa-si aline tristetea prin cumparaturi. Daca esti trist ai o probabilitate mai mare de a cheltui mai multi bani pentru a obtine aceleasi facilitati sustin cercetatorii de la Universitatea Carnegie Melon, Universitatea Stanford Universitatea din Pittsburg si Harvard.
Cercetatorii au emis ipoteza ca tristetea ii motiveaza pe oameni sa faca o schimbare. De asemenea, ei s-au gandit ca aceasta motivatie poate afecta cumparatorii si vanzatorii in moduri diferite: cumparatorii tristi vor fi dispusi sa plateasca mai mult decat cumparatorii neutrii, pe cand vanzatorii tristi vor vine un produs mai ieftin decat vanzatorii neutrii. Studii precedente au indicat faptul ca ar putea exista o legatura intre starea de tristete si felul in care cineva isi face cumparaturile motiv pentru care cercetatorii au hotarat sa continue investigatiile.
Potrivit studiului, oamenii aflati in stare de depresie inclina sa cumpere produse mai scumpe, chiar daca pe rafturi exista produse asemanatoare, dar la preturi mai mici. In cadrul experimentelor, unii voluntarii au fost rugati sa vizioneze un material video care inducea tristete, in timp ce altii au urmarit un film banal, fara efecte asupra starii emotionale. Apoi, voluntarii au fost indemnati sa cumpere produse de baza, precum o sticla cu apa, aflate pe rafturi la preturi diferite.
Autorii studiului au constatat ca cei din prima categorie au oferit sume cu 30% mai mari pentru a cumpara produse asemanatoare celor achizitionate de participantii „neutri”. In plus cei care au urmărit materialul video care inducea tristete au afirmat că, continutul materialului vizionat nu le-a afectat comportamentul din timpul cumparaturilor, cu alte cuvinte nici nu erau constienti de impactul pe care acest material l-a avut asupra lor. Potrivit autorilor tristetea devalorizeaza atat modul in care ne privim propria persoana cat si perceptia privind posesiunile pe care le avem.