Brandul conteaza – vazut sau nevazut

Brandul conteaza – vazut sau nevazut

Articol scris de Simona Gabriela Buzatu

  • 5Minutes
  • 817Words

branduri

Suntem in toiul celui mai aglomerat sezon de cumparaturi din an, si multi vom cumpara cadouri stilate. Una din alegerile cu care ne vom confrunta este decizia de a cumpara un produs de la un brand binecunoscut, sau un produs mai putin costisitor de la un magazin sau brand mai ieftin. Daca optam pentru un brand scump, avem o alta decizie – alegem un produs cu brand vizibil, cum ar fi un tricou Polo sau o geanta Gucci cu emblema respectiva? Sau alegem un produs care arata persoanei brandul, dar nu expune acest brand pentru ceilalti?

Branduri vizibile

Desi unii considera imbracamintea cu logo ostentativa, produsele brandurilor premium sau de lux impun preturi mai mari si ocupa destul spatiu de magazin. Exista dovezi ca astfel de produse merita cel putin in parte acest tratament. Un studiu efectuat de cercetatorii olandezi a aratat ca oamenii care poarta imbracaminte cu brand premium vizibil sunt priviti mai pozitiv si de fapt sunt tratati diferit.

Cel mai putin surprinzator experiment a cerut subiectilor sa evalueze fotografii ale unor oameni care purtau imbracaminte Lacoste sau Tommy Hilfiger. Unii subiecti au vazut fotografiile in care se inlaturasera logo-urile digital, dar modelele si stilurile erau identice. Oamenii la care brandul era vizibil au fost evaluati ca avand un statut mai inalt si ca fiind mai bogati decat ceilalti. Nu sunt socat – arata-le o poza cu mine intr-un Ferrari, si cel mai probabil oamenii vor crede ca sunt mai bogat decat daca ar vedea o poza similara intr-un Ford. Dar se poate trage concluzia cel putin ca subiectii din experiment au observat emblema brandului fie constient, fie inconstient.

Un alt experiment a prezentat subiectilor un videoclip cu o simulare de interviu pentru angajare. Barbatul intervievat a fost vazut cu si fara un brand vizibil. Candidatul cu brand a fost nu doar considerat mai potrivit pentru job, in general, ci salariul recomandat a fost cu 9% mai mare.

Cel mai surprinzator experiment din serie a avut loc intr-un decor real: un mall. O lucratoare aborda cumparatorii si ii ruga sa participe la un scurt sondaj. In timp ce doar 13% au cooperat cand aceasta purta un pulover fara brand, un procent mare de 52% au acceptat cand aceasta purta un pulover identic cu logo de designer. Aceasta diferenta, o crestere de patru ori, este uimitoare.

Pe scurt, brandul vizibil pe imbracaminte afecteaza atitudinea si actiunile oamenilor pe care ii intalnim. Fara indoiala ca aceste efecte difera in functie de regiune si statut socio-economic. Un brand apreciat in Bucuresti poate sa nu fie perceput in acelasi fel in Timisoara, iar un director poate sa nu gaseasca acelasi brand la fel de atractiv ca si responsabilul cu corespondenta. Totusi, daca ai crede ca nimeni nu observa micul crocodil sau poney de pe bluza ta, ai gresi.

Branduri invizibile

Unii oameni evita indicatorii vizibili de brand. Daca ai pe cineva de acest fel pe lista ta, e bine sa cheltuiesti bani in plus ca sa ii cumperi un produs de designer? Ei bine, depinde. Adesea, un cadou are la fel de mult de a face cu cel care il ofera ca si cu cel care il primeste. Un produs de imbracaminte premium sau de lux spune ceva despre gustul celui care il ofera, precum si cat de special este cel care il primeste. (Pentru unii primitori modesti, desigur ca a cumpara un produs de designer “cu pret exagerat” poate insemna risipa sau lipsa de ratiune.)

Totusi, exista dovezi ca si comportamentul nostru poate fi schimbat de ceea ce purtam. Un experiment fascinant a dovedit ca oamenii erau de doua ori mai inclinati sa angajeze un comportament de inselare a partenerului, cand credeau ca poarta ochelari de soare de designer falsi. Ochelarii erau desigur autentici.

Sa porti un produs de designer fals este diferit de purtarea unui produs cu brand de magazin sau a unuia fara brand. Dar nu este lipsit de ratiune sa crezi ca vor apare diferente in perceptie si chiar comportament. Chiar si fara un logo de designer, poate cineva sa fie mai increzator si mai determinat cand poarta o camasa de firma decat una de la un magazin obisnuit ?

Si desigur, in lumea reala produsele de imbracaminte similare nu sunt identice – macar ocazional, un brand premium poate avea stil unic, materiale mai bune si calitate superioara. Pentru unii observatori, aceste detalii subtile pot fi semnale de statut la fel de puternice ca si un logo vizibil – chiar daca nu le proceseaza constient.

Fa si tu asta!

In concluzie, fie ca exista diferente substantiale intre produse, fie ca nu, imbracamintea cu brand premium poate avea un efect asupra felului in care ceilalti ne percep, precum si asupra felului in care noi ne comportam. Asadar, in spiritul sarbatorilor, iti acord permisiunea de a cheltui cativa lei in plus pe un cadou pentru cineva special pentru tine. Si cand va spune “Nu trebuia!” ii poti explica acea stiinta sanatoasa care iti sustine alegerea!

Ti-a placut?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Te-ai saturat sa gestionezi singur sarcini complexe si sa gasesti in mod constant noi metode pentru a incepe, creste, schimba afacerea ta? Sa lucrezi in si pentru afacerea ta este obositor. Suntem Artvisiona agentia full service pentru afaceri digitale. Putem sa fim partenerul tau pe toata durata de viata a afacerii. Tot ce ai nevoie intr-un singur loc: Strategie, business development, marketing si branding.




branding disonanta cognitiva Previous post Daca ceva se face cu multa munca, inseamna ca merita
iubire si dragoste in branding Next post Iubire si Ura: De ce prospera brandurile neapreciate ?