In calitate de consumator (dar si de profesionist in design), sunt atrasa imediat de ambalajele care forteaza designul, forma si functia.
Sa luam de exemplu “Punguta desteapta” de la Puma. Este un inlocuitor de secol 21 al traditionalei cutii de pantofi, care combina o amprenta cu continut redus de carbon si o sacosa de cumparaturi reutilizabila, cu o cutie de carton, pentru a proteja incaltamintea, usor de stocat in magazin, si portabila. Arata superb, are multe utilizari, ia in considerare nu doar utilizatorul final, ci si logistica. Pe scurt, este geniala.
Din pacate, multi cred ca designul este o arta subiectiva, dar la Artvisiona este un proces stiintific, in care crearea de bunuri valoroase de brand, puternice si eficiente abordeaza emotia, psihologia, si da, chiar matematica. Iata o prezentare a stiintei din spatele unor discipline aparent estetice.
Design de Logo
Unul dintre cele mai importante elemente reprezentative pentru un brand, logo-ul cu design perfect este memorabil, recunoscut instantaneu, intruchipeaza personalitatea brandului si ofera o conexiune emotionala.
Stabilirea celor mai eficiente tehnici de design al logo-ului este diferita si depinde de industrie. Companiile isi ajusteaza abordarea pentru a se alinia la tipul de servicii sau produse pe care le ofera: logo-urile companiilor de sanatate si produse farmaceutice ar trebui sa asigure impresia de incredere si seriozitate; in timp ce brandurile produselor de ingrijire a parului si pielii pot creea logo-uri care exprima conceptele de dezirabil si alura. De asemenea logo-ul trebuie sa se aplice discret, la toate punctele cheie ale brandului.
Design de ambalaj
Aceleasi reguli de baza se aplica si la desig-nul de ambalaj. Exista desigur anumite standarde pentru design-ul de ambalaj, in functie de categorie, care iau in considerare elementul practic inaintea celui de design, dar designerii buni pot sa le echilibreze pe ambele. Ambalajele din categoria Medicamente OTC trebuie sa respecte anumite regulamente ale Ministerului Alimentatiei si Medicamentelor, dar sa ne intelegem bine, consumatorul le cumpara si pentru aspectul lor. Si exista un motiv pentru care produsele dintr-o anumita categorie respecta standarde… deoarece functioneaza.
De ce credeti ca majoritatea brandurilor de protectie solara folosesc culorile galben si portocaliu?
Deoarece ofera indicii potrivite in mintea consumatorului si duc la achizitie. Este dovedit faptul ca consumatorii fac cumparaturi pe baza de culoare, utilitatea ambalajului etc, iar cum astazi 75% din achizitii sunt din impuls, ambalajul tau trebuie sa atraga indicii pentru emotiile corecte.
Dar matematica si stiinta?
Ei bine, design-ul de logo trebuie sa fie clar si simetric pentru a arata echilibrat pentru ochiul uman. Pentru a se atinge echilibrul, toti designerii buni folosesc din belsug culoare, saturatie, forma, densitatea liniei, proportii, etc.
Sa luam indelung studiatul raport de aur. Raportul de aur este un concept matematic aplicat in arta, stiinta, arhitectura si chiar pietelor si bunurilor financiare, conform caruia raportul dintre suma cantitatilor si cantitatea cea mai mare, este egal cu raportul dintre cantitatea cea mai mare la cea mai mica. Se spune ca Da Vinci, Le Corbusier si Dali au folosit cu totii raportul de aur, pentru a produce cele mai bune opere ale lor, si chiar fatada Partenonului, se pare ca contine principiile dreptunghiurilor de aur. Raportul de aur leaga intrinsec frumusetea de matematica si creaza un standard pentru ceea ce pot fi considerate lucrari subiective.
La Hollywood, raportul de aur a fost aplicat celebritatilor si identifica exact motivul pentru care celebritatile noastre preferate si cel mai bine platite sunt cele mai cautate… mintea noastra inregistreaza perfectiunea lor fizica si atribuie acea perfectiune succesului. Astfel, noi credem in ele, vedem filmele lor si ii primim cu bucurie in casele si vietile noastre.
Aceeasi idee se poate aplica si la designul de logo, de ambalaj, de wesite etc. Pentru ca creierului nostru sa-i placa ceva, acel “ceva” trebuie sa se inregistreze emotional in noi, si de asemenea sa fie perceput ca “perfect” pentru ochiul uman. Adesea nu putem explica de ce nu ne place ceva, dar ochii si creierul stiu bine ca proportiile sunt gresite.
Designul bun este si emotional.
Ca fiinte umane suntem cablate sa ne pese.
Nu ma credeti? Intreba-l pe Martin Lindstrom, expert in marketing global, care studiaza IRM Functional, pentru a vedea efectele pe care produsele si articolele de marketing le au asupra creierului nostru la nivel emotional. Anumite culori pot provoca un raspuns emotional, influentat de structura noastra personala si culturala, la fel si anumite cuvinte, desigur.
Ideea este ca cele mai bune elemente de marketing sunt cele care consulta stardarde de frumusete si emotie, pentru a crea conexiuni puternice si relevante dincolo de interior. Brandurile bune nu sunt doar bine concepute, brandurile bune sunt construite pe o strategie multi-disciplinara care foloseste matematica, fizica, arta, cultura, istoria pentru a forma referinte valoroase, care rezoneaza vizual si emotional cu consumatorul tinta. Brandurile bune se gandesc la tot.